Kwietniowe filmy łączą dwa elementy: opowieść o dzieciach i ich emocjach oraz nominacje (w tym jedna wygrana) na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie. Mówi się, że Srebrny Niedźwiedź jest nagrodą polityczną, a wobec tego wybory są często kontrowersyjne. Warto obejrzeć w kwietniu „Drogę krzyżową” i „Macondo”.


04_drogakrzyzowa

12 KWIETNIA     g. 19:00

DROGA KRZYŻOWA

reż. Dietrich Bruggemann

Niemcy 2014
107 min.

 

Kino Galaktyka, Al. Niepodległości 7, Mielec
Bilety: 6 zł – DKF, 8 zł – normalny

Czternastoletnia Maria żyje w dwóch światach. W szkole interesuje ją to co typowe nastolatki, ale w domu jej rodzina funkcjonuje według zasad Bractwa Kapłańskiego Świętego Piusa X i tradycyjnej interpretacji katolicyzmu.

Ze wszystkiego co Maria myśli i robi ma zdawać sprawę Bogu. A ponieważ Bóg jest surowym pasterzem, dziewczyna żyje w ciągłym strachu, że popełni jakieś przewinienie. W domu władcza matka i wycofany ojciec, a poza nim – kłótnie z nauczycielami i lekarzami. Rozpaczliwie pragnąc wszystkich zadowolić Maria tkwi w centrum konfliktu.

Jak ma pogodzić uczucie do chłopaka ze ślubami zachowania czystości serca? Czy Bóg zażąda ogromnej ofiary, żeby jej brat wyzdrowiał?

Wybrane festiwale i nagrody:

2014 – Srebrny Niedźwiedź za najlepszy scenariusz oraz Nagroda Jury Ekumenicznego na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie

04_macondo

26 KWIETNIA 2015     g. 19:00

MACONDO

reż. Sudabeh Mortezai

Austria 2014
93 min.

Bilety: 6 zł – DKF, 8 zł – normalnył

Chociaż Ramasan ma dopiero jedenaście lat, spoczywa na nim ogromna odpowiedzialność. Według czeczeńskiej tradycji stał się właśnie mężczyzną stojącym na czele domu, który zamieszkuje razem z matką i dwiema młodszymi siostrami. Domu nietypowego, bo umiejscowionego na przedmieściach Wiednia, w tytułowym obozie dla uchodźców Macondo.

Ramasan mówi po niemiecku o wiele lepiej niż jego matka, Aminat, często pełni więc rolę tłumacza. Jego opieka nad kobietą wiąże się także z wyjaśnianiem jej treści dokumentów przychodzących z urzędów czy ze szkoły. Aminat wciąż próbuje przepracować traumy, które wywołały u niej utrata męża i wyjazd z rodzinnej Czeczenii. Na dodatek musi poradzić sobie jako samotna matka w obcym dla siebie środowisku wiedeńskich emigrantów.

Sytuacja komplikuje się jeszcze bardziej, kiedy w życiu rodziny pojawia się Isa, podający się za przyjaciela ojca i męża. Przybysz darzy zmarłego dużym szacunkiem, którego wyrazem mają być posiadane przez niego pamiątki po nim – zegarek i rodzinna fotografia, które cały czas ze sobą nosi.

Isa rozbudza w Ramasanie zainteresowanie ojcem. Chłopak zabiega o towarzystwo nieznajomego, ale ten nie chce go do siebie dopuścić, skrywając przed nim swoją przeszłość. Jednak mimo początkowego dystansu, mężczyźni coraz bardziej zbliżają się do siebie. Ramasan przekonuje się, że roztaczający nad nim skrzydła opieki przybysz mógłby z powodzeniem zastąpić nieobecnego w jego życiu ojca. Jednak kiedy zauważa, że matka zaczyna coraz bardziej interesować się Isą, postanawia chronić pamięć o zmarłym.

Wybrane festiwale i nagrody:

2015 – nominacja do Srebrnego Niedźwiedzia za reżyserię dla Sudabeh Mortezai na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Berlinie

 

Dyskusyjny Klub Filmowy jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Mielec