W październiku wyboru repertuaru dokonał nasz gość, Grzegorz Wójcicki, który o filmach mógłby rozmawiać godzinami. Widział ich setki, a może nawet tysiące. Na temat każdego ma coś ciekawego do powiedzenia.

Filmy wybitne – tak Grzegorz mówi o „Dwóch dniach, jednaj nocy” duetu reżyserskiego braci Dardenne oraz „Koniu turyńskim” Béli Tarr.

11 października g. 19.00

DWA DNI, JEDNA NOC

reż. Jean-Pierre Dardenne, Luc Dardenne
Belgia, Francja, Włochy 2014
1  godz. 35 min.

W roli głównej wspaniała Marion Cotillard poprowadzona przez duet reżyserski braci Dardenne. Film wybitny – tak twierdzi nasz gość, Grzegorz Wójcicki, który rozpocznie seans prelekcją. Po filmie dyskusja.

Rola w „Dwa dni, jedna noc” przyniosła Marion Cotillard EUROPEJSKĄ NAGRODĘ FILMOWĄ dla najlepszej aktorki oraz nominację do Oscara® 2015 w kategorii najlepsza aktorka pierwszoplanowa.

Sandra staje przed zadaniem z pozoru niemożliwym. Musi przekonać ludzi, z którymi pracuje, aby zrezygnowali ze swoich premii. Jeżeli jej się nie powiedzie – ona sama straci pracę. Wspierana przez męża, kobieta wyrusza na spotkania z kolegami i koleżankami z pracy. Ma tylko jeden weekend, by uratować posadę. Czeka ją spotkanie z pełną gamą ludzkich charakterów i reakcji na jej trudną prośbę.

„Najwyższe osiągnięcie w karierze nagrodzonej Oscarem Marion Cotillard”
Dave Calhoun, TIME OUT

„Najlepszy film braci Dardenne”
LITTLE WHITE LIES

„Wspaniały”
Scott Foundas, VARIETY

 

10-kon-turynski

 

18 października  g. 19:00

KOŃ TURYŃSKI

reż. Béla Tarr
Węgry, Francja, Niemcy, Szwajcaria, USA 2011
146 min.

Koń turyński Béli Tarra – ulubionego przez Festiwal Nowe Horyzonty twórcy – jest najbardziej zagadkowym filmem powstałym w ostatnim czasie.

Jeśli wierzyć zapowiedziom, to pożegnanie. Reżyser twierdzi, że powiedział już w kinie wszystko, co chciał i przechodzi na artystyczną emeryturę.

Tarr po raz kolejny rzucił widzom wyzwanie. Nagrodzony na ostatnim festiwalu w Berlinie, utrzymany w mrocznej atmosferze powolnego rozpadu, dwuipółgodzinny film jest medytacją nad agonią świata. Autorem scenariusza został jak zwykle współpracownik i przyjaciel Tarra, pisarz, autor Szatańskiego tanga – László Krasznahorkai.

Punktem wyjścia Konia turyńskiego jest anegdota o Fryderyku Nietzschem, który w 1889 roku pochylił się nad losem konia bitego przez chłopa przy drodze. Filozof obejmuje zwierzę za szyję i płacząc, popada w obłęd, który na zawsze oddzieli go od świata. Tarr i Krasznahorkai podkreślają, że to właśnie Nietzsche był dla nich źródłem inspiracji. Do niego nawiązuje m.in. ich koncepcja czasu jako zamkniętego koła. W swym dziele Tarr zawarł wszystko, co zawsze składało się na jego charakterystyczny styl: niechęć do słów, czarno-biały obraz, powolne tempo. Każdy element jest tu skrajnie minimalistyczny. Akcja rozgrywa się w ciągu sześciu dni w ciemnej, wiejskiej chacie, a całość układa się w spójną, przytłaczającą wizję końca świata.

 

Kino Galaktyka, Al. Niepodległości 7, Mielec, mała sala

Bilety: 6 zł – członkowie DKF z ważną legitymacją, 8 zł – normalny.

Przed seansami będzie można opłacić członkostwo 5 zł na sezon 2015/2016 w DKF Metalowiec lub zapisać się do klubu.

Znajdź nas na facebook.com/jartemielec

 

Dyskusyjny Klub Filmowy jest współfinansowany ze środków Gminy Miejskiej Mielec, Filmoteki Narodowej oraz PISF